Genèricament, els Centres de Recursos Pedagògics (CRP) són equips de dinamització i assessorament dels professionals i centres educatius per a la millora i transformació educativa. Així doncs, el Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp, entre d’altres tasques encomanades, dinamitza i dona suport a l’activitat pedagògica dels centres i a la tasca docent de mestres i professors.

És, per tant, en el marc de les seves funcions que l’any 2023, commemoració del centenari de la mort de l’arquitecte català Lluís Domènech i Montaner, des del Centre de Recursos Pedagògics s’han volgut dinamitzar diferents activitats amb la voluntat de donar a conèixer i projectar, en el conjunt del món educatiu, la figura del famós arquitecte i la magnífica i extensa obra que d’ell tenim a la ciutat.
En aquesta iniciativa hem comptat amb la participació i la col·laboració de diferents institucions i entitats de Reus:
- Casa Navàs
- Institut Domènech i Montaner
- Arxiu Municipal de Reus i Comarcal del Baix Camp
- Centre de Lectura
- Museus de Reus
- Biblioteques Municipals de Reus
- PEE de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Reus
- Universitat Rovira i Virgili
- Servei Educatiu del Baix Camp
Com a fil conductor del propòsit, que reunia diferents activitats, vam escollir un títol que hi donés significat: «2023DiM. Una provocació a l’aprenentatge».
El projecte s’ha materialitzat a partir de cinc accions educatives amb nom propi:
És una activitat educativa que ha organitzat l’Institut Domènech i Muntaner, dirigida a l’alumnat de primària i que ha inclòs dues propostes:
-Per un costat, la museïtzació de l’institut amb la vida i obra de Domènech i Montaner. S’ha convidat a tots els escolars de primària, durant els mesos de maig i juny, a fer-ne una visita guiada que ha estat conduïda pels alumnes de 4t d’ESO. L’activitat finalitzava amb una sessió de jocs temàtics al voltant del Modernisme.
-La segona proposta ha estat l’organització d’una jornada de jocs inspirats en l’obra de l’arquitecte, el dia 9 de juny, a la plaça del Mercadal. Tot el material ha estat dissenyat i elaborat pels alumnes de l’institut.
És una proposta educativa organitzada per la Casa Navàs, destinada a l’alumnat de primària, secundària i a la formació del professorat. L’objectiu era aconseguir que els alumnes es posessin en la pell de Domènech i Montaner, que es convertissin en arquitectes i dissenyessin el seu propi edifici modernista de manera col·lectiva. Com passava amb aquest moviment artístic, no hi havia límits a l’hora de crear, només els de la imaginació. Això sí, s’hi havien de veure reflectides algunes característiques de l’arquitectura i les arts aplicades/decoratives del Modernisme.
Per tal de facilitar les coses, des de la Casa Navàs s’han donat tres opcions que podien servir d’inspiració als docents a l’hora d’enfocar els projectes i/o les activitats: mural, maqueta o muntatge audiovisual/fotogràfic. S’havia de tenir en compte que el més important no era el resultat final, sinó el procés de creació i l’aprenentatge que s’havia generat per arribar-hi.
Tots els treballs presentats es van exposar durant el mes de juny a l’antiga botiga tèxtil de la Casa Navàs.
És una activitat educativa que va organitzar l’Arxiu Municipal i Comarcal de Reus, adreçada a l’alumnat de primària, el professorat i a la ciutadania en general. L’activitat es va centrar en la descoberta de la documentació que, sobre l’arquitecte, s’ha conservat a l’arxiu. Es tracta de plànols i dibuixos signats per ell. D’aquesta manera s’ha volgut donar a conèixer la seva obra als alumnes, als mestres i a la ciutadania.
Tot aquest material es va exposar al vestíbul de l’Arxiu. S’hi van poder veure algunes construccions molt emblemàtiques, com la casa Navàs de la plaça del Mercadal, i d’altres del tot desconegudes perquè no es van arribar a realitzar. L’exposició es va acompanyar d’una conferència sobre les obres reusenques de l’arquitecte.
Durant els mesos d’abril i maig l’arxiu va oferir als centres educatius la possibilitat de consultar les fonts primàries per tal de conèixer els plànols creats per l’arquitecte i, des del CRP, vam donar suport i orientacions per poder reproduir-los, de manera creativa, en els diferents patis escolars. Les orientacions van ajudar els alumnes a treballar conceptes matemàtics com l’escala i, també, processos de documentació i recollida d’evidències d’aprenentatge.
És una proposta educativa organitzada per les Biblioteques de Reus i els Museus de Reus adreçada a l’alumnat de primària i secundària. Sota la perspectiva «El modernisme és més que un estil arquitectònic, és un estil de vida i d’entendre el món» es va fer una proposta de creació literària on l’alumnat hi va participar en tres modalitats: narrativa, auca o poema visual, contextualitzades en el dia a dia de l’època de Lluís Domènech i Montaner.
Per dur a terme l’activitat, des del Centre de Lectura i les Biblioteques Municipals es van facilitar uns guions d’elaboració amb pautes per a la creació d’aquests escrits i obres.
Els Museus de Reus van oferir, als centres educatius, visites inspiradores per tal que l’alumnat es pogués impregnar de l’esperit de l’època.
És una proposta educativa de treball en xarxa amb la Facultat d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili i cinc centres de batxillerat: Institut Domènech i Montaner, Institut Baix Camp, Institut Roseta Mauri, Institut Gabriel i Ferrater i l’Escola Puigcerver. Els estudiants de la Facultat d’Arquitectura van dirigir uns tallers que van realitzar els alumnes dels diferents instituts que participaven en el projecte. L’objectiu era, per una banda, acostar i treballar la figura de Domènech i Montaner i, per l’altra, donar a conèixer els estudis d’arquitectura als estudiants de les diferents modalitats de batxillerat.
Tots els centres educatius van tenir l’opció de participar en la totalitat de les activitats descrites o, només, en aquelles que es van adequar més als seus interessos.