Alguns projectes de futur

 |   |  Twitter

AraART

Carme Just

Un dels principals objectius que des dels inicis ha tingut i continua tenint el Centre de Lectura és el de propiciar la formació cultural, acadèmica i artística de la societat reusenca, des dels més petits als més grans. Volem que les activitats que l’entitat genera no vagin dirigides exclusivament als socis, sinó projectar-les a l’exterior, a tots els ciutadans de Reus i voltants. Per aquesta raó establim col·laboracions amb escoles i altres entitats per desenvolupar projectes comuns.

I aquest és el criteri que continua sent vàlid al Centre de Lectura, perquè pensem que la pràctica cultural i artística ha de formar part del procés d’aprenentatge de qualsevol persona. En un context, com l’actual, en què les desigualtats lluny de disminuir van en augment, cal reclamar que les polítiques educatives públiques facin una aposta decidida per garantir que la pràctica artística i cultural formi part de les trajectòries formatives de tots els infants i joves, sense exclusions.

Per aquestes raons el Centre de Lectura s’ha involucrat en el projecte del programa d’innovació pedagògica araArt que el Departament d’Educació ha creat. El projecte neix de la comprovació que les arts escèniques, com la dansa, el teatre i la música, juguen un paper fonamental en el procés de creixement dels nens i joves perquè els permeten explorar la seva creativitat, desenvolupar habilitats socials i emocionals, i tenir una expressió pròpia i segura.

Aquest programa promou, entre d’altres:

  • La transformació dels centres educatius a partir de les arts, per potenciar i millorar les capacitats i les competències artístiques de tots els alumnes, amb el foment de la inclusió.
  • L’aliança dels centres educatius amb l’entorn i amb professionals de les arts per desenvolupar estratègies de projecció externa i projectes comuns.
  • L’organització de la formació específica de l’activitat artística a través de la col·laboració de mestres i professors del sistema educatiu, amb el professorat dels ensenyaments artístics i els professionals de l’àmbit de les arts.

Aquest projecte, que es durà a terme en un centre educatiu, comptarà amb la  col·laboració d’una escola artística o un equipament cultural, els professionals dels quals tindran un paper destacat en l’acompanyament dels docents i alumnes durant el procés d’aprenentatge del programa.

I és aquí on entren en joc, amb un paper important, els professors de dansa, teatre i música del Centre de Lectura, professionals amb una llarga i reconeguda trajectòria i experiència en el món de formar alumnes en els àmbits artístics, ja que són veritables guies per als adolescents. Els seus coneixements i passió inspiren i empoderen els joves a descobrir noves possibilitats d’expressar-se, perquè no només ensenyen tècniques artístiques, sinó  que fomenten la confiança i la resiliència, i saben fusionar tècnica i expressivitat.

Amb aquesta implicació del Centre de Lectura en projectes com araArt és com ens hem de mantenir oberts als canvis i noves tendències amb una visió oberta a l’evolució constant de la societat.

En resum, volem que el Centre de Lectura sigui un far cultural que il·lumini cap enfora, que inspiri i es connecti amb la comunitat i altres entitats, per assegurar-ne la continuïtat i l’impacte positiu en la vida dels ciutadans.


La Pe i en Cordi fan ballar a l’escola

A partir d’una mancança real comencem a  dibuixar i a crear un projecte insòlit pensat i dissenyat per a les escoles de primària (inicialment per a les escoles de Reus, actualment més extens). Volem portar la dansa a l’escola de manera transversal amb les assignatures de Llengua Catalana (en què llegiran el llibre que dona nom al projecte, a més de fer coneixedors als lectors de l’espai històric i cultural del Centre de Lectura de Reus), Música i/o Educació Física, en què es desenvoluparà la part pràctica i de moviment del projecte.

Creiem fermament amb el beneficis i les  aportacions que la  dansa i el moviment creatiu generen en els infants. El llenguatge creatiu és un mitjà de comunicació no verbal molt potent. Totes les emocions, expressions, sentiments i vivències ens queden guardades i reflectides en el cos. Acompanyar des del moviment i la seva expressió és una via de comunicació  molt positiva per als alumnes. El moviment corporal estimula el desenvolupament de les habilitats socials i emocionals.

En entrar a l’aula de les escoles de primària pretenem aproximar la dansa a l’escola i que tots la gaudeixin i experimentin, despertar i desenvolupar les capacitats creatives, rítmiques i empàtiques tan personals com col·lectives. Els objectius, per tant, són:

-Potenciar la socialització (cultural i social) la interrelació, la dansa com a vincle integrador i igualitari de gènere.

-Descobrir la cooperació, la negociació per la creació, la proposta i l’entesa.

-Fomentar el treball en equip, assolir rols de lideratge i, entre d’altres, treballar per un objectiu comú.

-Reforçar valors com l’autoestima, el respecte, el diàleg, la negociació, la diversitat, la superació i l’autoestima.

-Donar un valor afegit a la formació artística transformant-la en un coneixement i un vincle comunicador entre els infants.

I per concloure el projecte els mateixos alumnes seran artistes, artistes invitats al Teatre Bartrina per mostrar el seu treball a familiars i amics a dalt de l’escenari acompanyant els alumnes de l’Escola de Dansa del Centre de Lectura en una de les seves funcions trimestrals, la del primer trimestre El Trencanous i en el cas del segon trimestre Pere i el llop.

Donar l’oportunitat als infants de ser mirats i admirats dalt d’un escenari ens reconforta de manera especial. I tot això, intentem que passi en un període de tres mesos, amb 12 sessions de classe a l’escola de primària.


Premis Òrbita

Els Premis Òrbita de dansa contemporània són un dels satèl·lits de la iniciativa Projectes Òrbita. Aquesta iniciativa pretén apropar la dansa i la contemporaneïtat a tot tipus de públic amb diferents accions i en diferents moments de l’any.

Els Premis Òrbita de dansa contemporània estan centrats en el públic que ja exerceix la dansa, sigui de forma amateur o la professionalitat com a forma de vida. Aquests premis tenen 3 branques per poder abastar tot el públic d’aquest sector: 

  • El Concurs Òrbita és el punt on es troben totes aquelles escoles amateurs que volen presentar els seus alumnes. D’aquesta manera poden mostrar davant d’un públic heterogeni el treball realitzat a les aules durant anys d’estudi. 
  • El Concurs de Performance està obert a companyies, ja siguin semiprofessionals o professionals. S’ofereixen 3 espais alternatius al teatre on poder exhibir les peces.
  • El Certamen Òrbita pretén mostrar les últimes novetats dels coreògrafs més actuals.