El pianista i director d’orquestra Daniel Barenboim, nascut a Buenos Aires i nacionalitzat israelí, espanyol i palestí, va fer estada a Reus el mes d’agost de 1998 per tal d’enregistrar el film «Entre 4 (z) yeux» dedicat als Preludis (llibre primer) de Claude Debussy. L’any 1962, quan tenia vint anys, ja havia actuat al Teatre Fortuny.
La productora audiovisual de la pel·lícula que va dirigir Paul Smaczny (Leipzig EuroArts Entertainment Ohg) va fer gestions amb persones de Reus per tal de localitzar alguns espais modernistes i equipaments emblemàtics de la ciutat que poguessin servir de fons a les interpretacions al piano de Barenboim, reflectint l’ambient impressionista i simbolista que es desprèn dels “Preludes” de Debussy.
Així, la productora basca Isabel Iturríagogoitia i l’important realitzador cinematogràfic, d’arrels barcelonines i de carrera professional alemanya, José Montes-Baquer van considerar oportú plantejar-se diverses localitzacions a Reus. Van triar el pavelló dels distingits de l’Institut Pere Mata –obra de Domènech i Montaner de l’any 1897- com a plató pels enregistraments musicals dels preludis, amb un gran piano de cua, i van rodar tota una sèrie d’imatges complementàries a Cal Navàs –obra de Domènech i Montaner de 1901- i a la Biblioteca del Centre de Lectura. Hi van intervenir la dansarina Roser Muñoz, aleshores primera ballarina del Leipziger (Ballet de Leipzig) i que actualment resideix a Barcelona on dirigeix el Centre de Dansa de Catalunya, i Egon Madsen, històric ballarí i coreògraf del Ballet d’Stuttgart. Algunes imatges també es van filmar en espais oberts de la ciutat, a la Plaça de Prim i als carrers del nucli antic. Es van fer gestions amb el Patronat de Turisme de Reus per tal de localitzar alguns espais modernistes i equipaments emblemàtics de la ciutat. Una visita de les quals, al Xalet Serra construït per Joan Rubió el 1911, va propiciar l’encàrrec del reportatge fotogràfic del Making off del rodatge al seu propietari: Carles Fargas.
Es van enregistrar els dotze preludis de Debussy a l’Institut Pere Mata durant dos dies sencers segons informacions facilitades per Joan Amigó, i la resta de dies de la setmana es van dedicar a altres localitzacions i a enregistrar unes seqüències a la Biblioteca del Centre de Lectura amb Daniel Barenboim, Roser Muñoz i Egon Madsen.
L’any 1998 va ser un any important per a Daniel Barenboim pel que fa a la seva projecció internacional. Era titular de l’Orquestra Simfònica de Chicago, director artístic del Staatsoper de Berlin i durant el mes de maig es va anunciar que a partir de l’any 2000 seria director convidat del Teatro Real de Madrid. Havien passat quinze anys des de la seva estada a París. Les seves fites futures no contemplaven només la direcció i interpretació de concerts sinó també la voluntat d’enregistrar obres importants del repertori musical universal, com van ser els “Preludis” de Debussy. llibre primer (l’enregistrat a Reus) i llibre segon.
La pel·lícula Entre 4 (z) yeux, que es podria traduir com: “cara a cara”, o “entre tu i jo íntimament”, té una durada de 59 minuts, està formulada com un documental sobre Claude Debussy amb la interpretació dels Preludis per a piano del llibre primer: Les danseuses de Delphes, Voiles, Le vent dans la plaine, Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir, Les collines d’Anacapri, Des pas sur la neige, Ce qu’a vu le vent d’Ouest, La Fille aux cheveaux de lín, La Serenade ínterrompue, La catédrale engloutie, La danse de Puck i Mínstrels. Les il·lustracions musicals i les explicacions de diferents crítics musicals sobre l’obra de Debussy complementen el film.
La videoteca del Centre de Lectura disposa d’una còpia del DVD editat l’any 2010, onze anys després de presentar-se la versió cinematogràfica, amb comentaris i subtítols en anglès.