El retrat de Franco del Museu de Reus

 |   |  Twitter

En una de les sales de reserva del Museu de Reus, es conserva un curiós retrat de Francisco Franco Bahamonde, representat amb l’uniforme de «Generalísimo» i amb el braç i la mà drets alçats, tot fent la típica salutació feixista, mentre que amb l’altra mà, creuada sobre la panxa, sosté una mena de document enrotllat.

El retrat MR 1546. Arxiu fotogràfic del Museu de Reus.

La peça, de bronze, és deguda al famós escultor Modest Gené i Roig (Reus, 1914 – Bata, 1983) i té el número d’inventari MR 1546. Mesura 104 cm d’alçada per 65 cm d’amplada i 66 cm de profunditat. Fou fosa a Barcelona, per la Fundición Dechini, per a ser col·locada en un lloc –lògicament– preeminent de la I Feria Provincial de Muestras portada a terme a Reus l’any 1942. Aquell mateix any, concretament el 30 de gener, Franco havia estat a Reus i –pel que sembla– la realització de la fira va ser una conseqüència o derivació d’aquella visita. Val a dir que, tot i que les dates originalment fixades per a l’obertura i el tancament de la fira van ser el 20 i el 30 d’octubre, finalment s’inaugurà el dijous 22 d’octubre i es clausurà el diumenge 8 de novembre. Una fotografia d’aquest retrat aparegué en la primera plana de l’edició del Diario Español corresponent al 22 d’octubre, amb un peu que deia: «Magnífico busto del Caudillo, obra del escultor reusense Modesto Gené, que presidirá la I Feria de Muestras Provincial». Per a més i millor informació fotogràfica sobre la visita de Franco i sobre les dues primeres fires, vegeu la Història gràfica del Reus Contemporani. II, 1939-1979, de P. Anguera, A. Arnavat i X. Amorós, editada per l’Ajuntament de Reus l’any 1987 (p. 30-35 i 120-122).

Coberta del programa de la «I Feria Provincial de Muestras». Reus, 1942.

La data en què fou realitzat el retrat, corresponent encara a una època de predomini militar nazi de la Segona Guerra Mundial, pot explicar per què l’aleshores «Jefe del Estado y Generalísimo de los Ejércitos» fou representat amb aquesta postura, que més endavant –arran del nou panorama internacional després del triomf dels aliats– seria volgudament dissimulada i pràcticament eliminada de l’estètica oficial franquista. Val a dir, tanmateix, que aquest retrat del «Caudillo» va ser novament erigit en la segona edició de la fira, l’any 1948, i que va romandre molts anys al Saló de Plens de l’Ajuntament de Reus, fins que fou substituït per un bust de bronze, el del rei Juan Carlos I, durant l’anomenada transició. Tant el retrat del dictador com el del seu successor (l’actual «Emérito») van ser successivament retirats de l’esmentat saló i convenientment traslladats al Museu de Reus. Ara es conserven, força a prop l’un de l’altre, en el mateix espai de reserva del Museu d’Art i Història de la plaça de la Llibertat.

Pel que fa a l’autor del retrat, Modest Gené, sabem que l’esclat de la Guerra Civil el va sorprendre a Sevilla i va romandre a la diguem-ne Espanya Nacional durant tot el període bèl·lic. Retornà a Reus cap al final del setembre del 1939 i instal·là un taller d’escultura al carrer de Sant Llorenç, on tot seguit rebria múltiples encàrrecs, sobretot d’imatges religioses que havien de substituir les destruïdes, malmeses o desaparegudes arran de l’acció revolucionària anticlerical provocada per la revolta militar. L’any 1940, el cap comarcal de l’anomenada «Obra Nacional de Educuación y Descanso» nomenà Gené secretari de la secció d’art d’aquest organisme i, ja el 1942, l’escultor seria designat assessor artístic de la delegació provincial de l’«Obra Sindical de Artesania» (d’acord amb el resum biogràfic publicat per Mar Cros Collado en el catàleg de l’exposició Modest Gené. Un escultor entre dos mons, editat pel Museu de Reus l’any 2011). No és estrany, doncs, que Gené realitzés diverses obres per a les primeres edicions de la fira reusenca, a més del retrat que ara ens interessa. Adreço el lector o la lectora d’aquestes línies al llibre de M. Carme Bigorra i Trill, La Fira de Reus. De la «Feria Provincial de Muestras» a la «Fira Catalana del Consumidor» (1942-1992), editat l’any 1992 per la Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Reus (esp. p. 64, 77 i 86), i a l’opuscle de Domènec Solé Gasull, L’obra pública de l’escultor Modest Gené Roig a Reus, autoeditat el 2005.

Arran de la mateixa fira del 1942, va veure la llum pública una altra escultura molt coneguda i popular a Reus, l’anomenat «Nen de les Oques», obra del també artista reusenc Pere Vidiella. Aquesta peça fou col·locada –segons explicava el Diario Español del 22 d’octubre– «en la fuente monumental erigida en las inmediaciones de la I Feria Provincial de Muestras».

També és força curiosa –en un període de gran exaltació catòlica– la imatge que es va fer servir per al cartell de l’exposició del 1942 (imprès per Rabassa), en el qual apareix representat –de perfil– el cap d’Hermes-Mercuri, el déu mitològic associat al comerç, un símbol iconogràfic del qual –a més d’altres atributs associats, especialment el caduceu (una vara amb dues ales al cim i dues serpents enrotllades tot al seu llarg)– trobem diverses mostres en façanes i balcons de diferents edificis de Reus, potser la més destacada de les quals és el cap esculpit en alt relleu –i amb el seu característic casc alat– que figura en la dovella central de la porta d’entrada a l’edifici que fou la delegació del Banco de España a Reus (construït entre el 1902 i el 1904 i, des del 1984, seu del Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca, al raval de Santa Anna).

Sobre el perfil del déu Hermes-Mercuri hi ha els quatre pals ondulats corresponents a l’heràldica provincial. Al seu davant, diverses i altes fumeres i una grossa grua que simbolitzarien les indústries fabrils i de la construcció. Gairebé al clatell del déu, hi ha dibuixades pomes, peres, raïms i altres fruites que representarien l’agricultura. La conjunció volia ser, és clar, una referència explícita al comerç, a la indústria i a l’agricultura, fonts bàsiques de l’economia. Més avall, a sota del cap diví i de la paraula Reus amb majúscules, hi figuren el títol de la fira i les dates originalment fixades per a la mostra. A banda i banda del títol i les dates, l’escut de Reus i el jou i les fletxes del partit FET y de las JONS.