Informació de proximitat: un instrument en favor de les nostres veïnes i veïns

 |   |  Twitter

Els últims esdeveniments a Ucraïna amb una terrible crisi humanitària i destrucció, la desesperació per fugir d’un Afganistan devastat després de dues dècades de presència militar dels Estats Units i una guerra, deixat en mans ara dels talibans i la desesperació de les persones refugiades, o les pròpies conseqüències humanes, sanitàries, laborals, econòmiques o socials amb la pèrdua de milers de vides per l’actual pandèmia, ens han fet estar molt pendents, especialment, estos dos últims anys de les xarxes socials i dels mitjans de comunicació.

Quan parlem de mitjans de comunicació, parlem dels mass media, davant dels quals i com ens recordava Malcom X, sempre cal estar previngudes i previnguts. Però per damunt dels grans mèdia en sobreviuen altres de més menuts, els de la informació local, més propera i alhora la més complicada de fer, quan has de descriure la realitat i el dia a dia dels teus veïns i veïnes sota la mirada atenta de qui col·labora econòmicament per al sosteniment del mitjà. És el cas de Biar Digital, que va nàixer fa huit anys al municipi de l’Alcoià que porta per nom.

Biar és un municipi de 3.600 habitants situat a l’oest de la comarca i que ha sigut un referent històric marcant la frontera del Regne de València, com diu al seu escut. La creació durant el primer quart d’una cooperativa elèctrica va accelerar la industrialització del municipi, a la qual cosa cal unir una xarxa comercial forta, amb nombroses empreses i xicotets negocis, així com un teixit associatiu ric. És el context en el qual es va desenvolupar Biar Digital com a mitjà de comunicació local, unint-se a Canal 3, televisió amb més de quatre dècades d’història al municipi. Val a dir que Biar Digital sempre ha treballat amb una vessant informativa, des d’un línia editorial on la gent del poble es puga sentir còmoda, donant veu a tota aquella i aquell que vulga participar-hi, i fent-ho en valencià.

El transcurs de Biar Digital ha passat per tres fases diferenciades: des del 2014 al 2016 el mitjà experimentava un fase de naixement i de donar-se a conèixer al poble, on no hi havia el recurs de la publicitat i les subscripcions per tindre ingressos. A partir del 2016 al 2019, passem a una fase de professionalització, oferint espais publicitaris i subscripcions, així com s’obri a la col·laboració institucional a través d’algunes campanyes de promoció que en cap cas fan que es depenga del poder polític de torn per continuar la labor del mitjà. Finalment, a partir del 2019 amb la publicació del primer número de Biar Digital en paper el mes de gener —i que actualment ja prepara el número 38— fa iniciar una fase de consolidació del mitjà, amb un entramat d’anunciants tant en el digital com en el paper, un bon nombre de subscriptores i subscriptors, una xicoteta part de suport institucional i la col·laboració de l’IES comarcal, establert també a Biar.

Actualment, Biar Digital, igual que molts altres mitjans xicotets que cobreixen la informació més propera al País Valencià, té la missió de superar el tràngol que ha suposat dos anys de crisi econòmica a causa de la irrupció de la covid-19, crisi a la què s’ha unit la puixança de preus i la inflació, especialment de l’energia pel conflicte entre Ucraïna i Rússia.

Dificultats a banda, cal continuar treballant per l’existència d’uns mitjans de comunicació aprofitant les noves tecnologies, arrelades al territori i que oferisquen informació propera, veraç i honesta. Que també acompanyen retratar, com ha fet Biar Digital tots estos anys, el dia a dia dels veïns i veïnes fent-les protagonistes, fer-ho també des d’una òptica inclusiva, feminista, sostenible, de proximitat, en la nostra llengua, i en defensa d’uns valors democràtics al servici de les veïnes i veïns.